Конспекти уроків

6 клас Всесвітня історія. Історія України

Тема.  Александр Македонський                                                                (урок 36)
Мета: дослідити події, повязані зі східним походом Александра Македонського; розширити та узагальнити знання про видатного правителя та полководця; розкрити причини перемог Александра Македонського та утворення його імперії; розвивати вміння критично мислити, працювати в малих групах, висловлювати власну точку зору; виховувати культуру спілкування та інтерес до історії.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник з історії для 6 кл. О.І.Пометун – К.: Освіта, 2014. – 260с.; іл.., мультимедійний проектор, роздавальний матеріал, атлас «Історія стародавнього світу», карта-схема на дощці, портрет Александра Македонського, контурна карта «Східні походи Александра Македонського».
Основні поняття і терміни: «таран», «гетайри», «імперія», «монархія», «діадохи».
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
·                                                                дати визначення зазначеним поняттям;
·                                                                назвати час Східного походу, дати основних битв;
·                                                                показати на карті кордони держави Александра Македонського, напрямки його походів, місця головних битв;
·                                                                висловити власну думку щодо Македонського  - людину, правителя, полководця;
·                                                                формулювати проблему, шукати шляхи її вирішення;
·                                                                висловити власне судження щодо причин розпаду держави Александра Македонського.
Вислови про Александра ІІІ Великого на дошці.
«Я вважаю, що в той час не було ні народу, ні міста, ні людини, до яких не дійшло б імя Александра». (Плутарх)
 «Людину треба оцінювати не тільки за її справами, а й за її прагненнями». (Демокріт)
«Александр прагнув зухвалістю подолати долю, а силу – мужністю, бо він вважав, що для сміливих немає ніяких перешкод». (Плутарх)
Хід уроку
І. Організаційний момент
-Діти, відкриємо зошити, запишемо дату і тему уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань Перевірка д/з.
1. Графічний диктант із взаємоперевіркою.
1) Македонія була розташована на півночі Балканського півострова. (+)
2) Македонія зміцніла у V ст. до н. е. (-) (у ІV ст. до н.е.)
3) Найбільшої могутності Македонія досягла за царя Філіппа ІІ. (+)
4) «Македонська фаланга» - довгий спис завдовжки 6 метрів. (-) (стрій солдатів, вишикуваних у 16 рядів і озброєних довгими списами – сарисами)
5) Гетайри – це важкоозброєна кіннота, що була ударною силою македонського війська (+)
6) Маючи сильну армію, Філіпп почав завоювання Греції, яка була послаблена греко-перськими війнами. (-) (Пелопоннеською війною була послаблена, яка тривала майже 30 років 431-404рр.)
7) У ІV ст. до н. е. грецькі поліси втратили свою державну незалежність. (+)
8) Місто Афіни єдиним фронтом виступили проти армії македонян. (-) (одні виступали за союз із Філіппом, а інші – проти)
9) Філіппіки – гроші (-) (гнівні і сміливі промови оратора Демосфена, спрямовані проти царя Філіппа.
10) У 338 р. до н. е. поблизу міста Херонеї Філіпп переміг армію афінян. (+)
11) Македонський цар Філіпп вирішив розпочати війну з Ізраїльсько-Іудейською державою, щоб помститися за кривди, завдані ними грекам. (-) (з Перською державою)
12) Учителем молодого Александра був грецький учений Сократ. (-) (Аристотель)
2. Розвяжи задачу.
Скільки років було Александру, коли батько Філіпп ІІ довірив керувати лівим флангом македонян у битві біля м. Херонеї? (356-338=18років)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Діти, про що б ви хотіли дізнатися сьогодні на уроці? (наприклад, 1) Які країни завоював
А. Македонський; 2) Щось нового дізнатися про А. Македонського; 3) Чому він так рано помер? 4) Якою він був людиною? 5) Яким він себе проявив під час битв; 6) ознайомитися з новими історичними термінами
-                                                                 Отже, наші очікувані результати:
-                                                                 дати визначення зазначеним поняттям;
-                                                                 назвати час Східного походу, дати основних битв;
-                                                                 показати на карті кордони держави Александра Македонського, напрямки його походів, місця головних битв;
-                                                                 висловити власну думку щодо Македонського  - людину, правителя, полководця;
-                                                                 формулювати проблему, шукати шляхи її вирішення;
-                                                                 висловити власне судження щодо причин розпаду держави Александра Македонського.
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Проблемні  запитання уроку
1) Чому Александр Македонський зміг за такий короткий термін – 10 років- створити одну з найбільших держав світу?
2) Александр Македонський: мудрий правитель, талановитий полководець чи жорстокий тиран?
V. Вивчення нового матеріалу
Вступне слово вчителя
Македонський цар Александр, син Філіппа, на відміну від багатьох інших володарів, справедливо отримав прізвисько Великий. Величезні території від Єгипту і до р. Інд були завойовані за короткий час (приблизно 10 років). Всі ці події справили на сучасників і нащадків велике враження, зробили його героєм багатьох легенд й міфів.
Переважна більшість того, про що вони розповідають – правда, чимало – перебільшують, дещо- просто вигадка, проте все це дозволяє реально уявити непереможного полководця, мудрого правителя, гостру на розум людину.
Сьогодні на уроці ми здійснимо уявну подорож по містах та землях, де пролягав маршрут кращої на ті часи македонської армії. Тож я пропоную зараз переглянути презентацію про А.Макенського.

Робота з історичним терміном «таран» - стінобитні машини (вчитель показує зображення), «Гетайри» - важкоозброєна кіннота у македонському війську.
Скласти історичний портрет Александра Македонського
Робота в малих групах:
  1. Де і коли народилася ця людина?
  2. Де і в яких умовах жила і виховувалася?
  3. Які особисті якості та риси вдачі притаманні ? Наведіть приклади
  4. Які основні справи її життя?
  5. За що людство памятає цю людину?
  6. Висловте особисте ставлення до цього історичного діяча.
Складання хронологічної таблиці (запис з коментуванням на дошці):

Дата
Подія
Результат
334 р. до н.е.
Битва на р.  Ґранік
Перемога македонян, відкрито шлях до Малої Азії, грецьких міст, що перебували під перським володарюванням
333 р. до н.е.
Битва біля м. Ісси
Перемога македонян; перси втратили Сирію, Фінікію та Єгипет
332 р. до н.е.
Облога та взяття Тіра
Перемога македонян
332-331 рр. до н.е.
Завоювання Єгипту
Забезпечено підвіз продовольства до Греції та інші області Македонської держави
331 р. до н.е.
Битва при Гавгамелах
Повністю знищене військо Дарія ІІІ
326 р. до н.е.
Війна в Індії
Значне послаблення сил македонського війська
323 р. до н. е.
Смерть Александра Македонського
Початок розпаду створеної в процесі завоювання імперії Александра Македонського

          VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
       1. Повернення до проблемних запитань.
      Вправа «Займи позицію». Ким, на вашу думку, був Александр Великий: мудрим правителем чи   жорстоким тираном? Поясніть свою точку зору.
     2. Перегляд фрагменту фільму «Александр»
     3. Оцінка своєї роботи під час уроку (самооцінка - учні обирають  показники
        своєї   результативності на уроці:
Ø                                                             Я добре співпрацював зі своїми товаришами.
Ø                                                             Я намагався зрозуміти та виконати спільні завдання.
Ø                                                             Я завжди брав участь в обговоренні завдання.
Ø                                                             Я висловлював нові ідеї та пропопозиції.
VІІІ. Домашнє завдання. Диференціація
Опр. параграф 39 підручника та конспект,написати невеликий твір за темою: «Якби я був Александром».

https://drive.google.com/file/d/1tUmPsVefw-98-A66TzucvWKZUYrsEAVb/view?usp=sharing

5 клас «Вступ до історії» . Урок 18.
Тема.  Пам’ятник як витвір мистецтва для увічнення пам’яті про подію та особу.
Мета: дати учням поняття про пам’ятники  як джерело історико-культурної інформації; ознайомити з пам’ятниками рідного краю, які увічнюють пам'ять про певну подію чи особу; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння працювати з історичними джерелами, висловлювати власні судження; виховувати інтерес до вивчення теми.
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, проектор, сімейні світлини, підготовлені учнями родинні дерева.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
       I.            Організаційний момент.
    II.            Актуалізація опорних знань.
1.      Бесіда за запитаннями.
·        Що таке пам’ятки?
·        Які пам’ятки архітектури вам відомі?
·        Що таке пам’ятник?
·        Що таке меморіальна дошка?
·        Що таке памятний знак?


 III.            Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1.      Робота з епіграфом уроку.
Ніхто не вічний у світі, все піде
Але  вічне ім’я довго живе.
Сааде
·        Як ви розумієте ці слова?
·        А як люди увічнюють пам'ять про події чи особистостей?
·        Про кого люди увічнили пам'ять?
·        Сьогодні ми з вами дізнаємось про те, які пам’ятки розповідають нам про минуле нашого краю, яких історичних особистостей люди увічнили в пам’ятниках та за які заслуги?
  IV.            Вивчення нового матеріалу.
1.      Слово вчителя.
·        Чи можна віднести пам’ятник до мистецтва?
·        До якого саме жанру? (Скульптура)


Скульптура – це
1)     Вид образотворчого мистецтва, твори якого мають об’ємну або рельєфну форму і виконуються ліпленням, витісуванням, різьбленням, виливанням тощо.
2)     Твір цього виду мистецтва.
2.      Робота з візуальними джерелами (с. 160 підручника)
·        Роздивіться, зображені на фотографіях пам’ятники.
·        Всі вони присвячені відомим вам подіям або історичним діячам. Пригадайте їх. Сформулюйте 2-3 твердження, які доводять, чому ці події та історичні діячі гідні увічнення.
3.      Робота в групах.
Клас ділиться на три групи. Кожна група отримує завдання.
1-ша група.
·        Користуючись додатковою інформацією, підготуйте розповідь про особу, якому присвячена меморіальна дошка на стіні нашого навчального закладу.
·        В листопаді 2015-го року у Несватковому відкрито меморіальну дошку на честь Олексія Дуба (1979-2015) — учасник російсько-української війни, загинув під смт. Луганське, що навчався в Несватківському НВК.
·        G:\DCIM\101MSDCF\DSC04636.JPG
1)     Ким був історичний діяч, якому встановлено меморіальну дошку ?
2)     Коли він жив?
3)     У яких подіях брав участь або з якими подіями пов'язаний?
4)     Чи вшановують цього діяча в інших місцях? Чому?



2-га група.
·        Уважно прочитайте легенди та проаналізуйте їх за планом.
1)     Яким історичним подіям чи постатям присвячена ця легенда?
2)     Як втілено у легенді ставлення до події/постаті?
3)     Навіщо було створено цю легенду?
Легенди
1.      «Недалеко від тих місць, де люди побудували городище, була волога, заболочена місцевість із густими чагарниками, яка й була розсадником змієподібних. Ось і назвали ті місця Змієвими, а городище – Змієвим».
2.      «В ХІ ст.. після розгрому печенігів на цю територію прийшли половці. Половецька орда хана Шарука поселилась на Дінці, заснувавши своє місто Шарукань. За мужність і мудрість половці називали свого хана Змієм. З часом назва половецького міста Шарукань трансформувалась у назву Зміїв».
3-тя група.
·        Розгляньте зображення памятного знаку. Складіть розповідь за планом.
·        G:\DCIM\101MSDCF\DSC04641.JPG
1)     Чим була зумовлена, коли та за яких обставин відбулася подія, якій присвячено пам’ятний знак?
2)     Якими були результати та наслідки цієї події для вашого краю?
3)     Хто брав участь у цій події з місцевих мешканців?
4)     Чи вшановують цю подію в інших місцях? Чому?
     V.            Узагальнення та систематизація знань.
1.      Робота з візуальними джерелами.
Розгляньте пам’ятки. Скажіть, яким подіям чи особистостям вони присвячені.
  VI.            Підсумки уроку.
1.      Бесіда за запитаннями.
·        Чи цікаво було працювати на уроці?
·        Що сподобалося найбільше?
·        Про що б хотіли дізнатися більше?
VII.            Домашнє завдання.
1)      Опрацювати § 21 підручника. Підготувати відповіді на питання.

Підготувати повідомлення про один із памятників, який знаходиться на території села, району.


Немає коментарів:

Дописати коментар